Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Τα παιδιά του σήμερα φτιάχνουν τα ρομπότ του αύριο!

Της Μαρίσσας Δημοπούλου 


Ενα ρομπότ που κάνει ανακύκλωση, ένα σύστημα που καταναλώνει ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, ένα όχημα του μέλλοντος. Τα πρότζεκτ που αναλαμβάνουν μαθητές του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου στα πλαίσια της εκπαιδευτικής ρομποτικής είναι το μέλλον! Η COSMOTE το ξέρει και τους υποστηρίζει.
Φανταστείτε μία κατασκευή φτιαγμένη από πολύχρωμα πλαστικά τουβλάκια. Ξαφνικά κουνιέται, μπρος πίσω, με ροδάκια. Είναι ένα ρομπότ! Μία «δαγκάνα» στο πίσω μέρος ανεβοκατεβάζει κάδους ενώ παράλληλα ένα «χέρι» προτάσσεται και ανοιγοκλείνει τοποθετώντας κύβους σε κάδους, ανάλογα με το χρώμα τους. Είναι ένας σκουπιδιάρης που κάνει ανακύκλωση!

Να τι μπορεί να δημιουργήσει μία ομάδα μαθητών Λυκείου με μερικά κομμάτια LEGO, με το κατάλληλο λογισμικό, με τις γνώσεις που τους δίνει  η νέα εκπαιδευτική κατεύθυνση STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics). Δεκαέξι ελληνικές ομάδες Λυκείων, οι οποίες προκρίθηκαν στον 8ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO, ταξίδεψαν στην Ινδία για να διαγωνιστούν τον περασμένο μήνα. Εχουν τη συνεχή οργανωτική και οικονομική υποστήριξη της COSMOTE, στρατηγικού συνεργάτη του WRO για τρίτη συνεχή χρονιά.
Μία από τις πέντε ομάδες, οι «Robo Specialists», μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου Ξάνθης, διακρίθηκαν στην τέταρτη θέση στην κατηγορία Ποδόσφαιρο –έχασαν το μετάλλιο για μόλις ένα τέρμα. Συναντήσαμε μία από τις ομάδες που συναγωνίστηκαν στην κατηγορία Regular και κλήθηκαν να κατασκευάσουν το ρομπότ που ανακυκλώνει υλικά, με ακρίβεια, χωρίς να βγαίνει έξω από τις γραμμές και χωρίς να διακόπτει την πορεία του. Καθένας τους υπογράμμιζε τη σημασία που είχε να είναι ακριβείς και τέλειοι στους υπολογισμούς τους. Και κάθε τόσο επαναλάμβαναν πόσο καλοί ήταν οι Ιάπωνες, πόσο γρήγορα ήταν τα ρομπότ της Ταϊβάν, πόσο αδικία ήταν που αποκλείστηκαν οι Ρώσοι.
Δεν ήταν ζήλεια. «Είδαμε διαφορετικές ιδέες, μάθαμε ότι ο, τι και να σκεφτόμαστε, όσο απίθανο και να σου φαίνεται κάτι, μπορεί να γίνει», λέει ο 17χρονος Σπύρος, από το 1ο Γενικό Λύκειο Κερατσινίου.
«Βλέπεις τι ανταγωνισμός υπάρχει, βλέπεις τη νοοτροπία των Κορεατών, των Ιαπώνων και των Ρώσων και πόσο προχωρημένοι είναι», τονίζει ο συμπαίκτης του, Ανδρέας, ο οποίος πλέον σπουδάζει στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στο Πολυτεχνείο. «Δεν είναι θέμα καλύτερου εξοπλισμού. Απλώς αυτοί αφιερώνουν 24ωρα σε αυτό που κάνουν», λέει ο ίδιος.
Με άλλα λόγια, «άνοιξε» το μάτι τους. Είχαν συμμετάσχει σε παλαιότερους περιφερειακούς και πανελλήνιους διαγωνισμούς που διεξάγει ο WRO, αλλά η εμπειρία στο εξωτερικό είναι ακόμη καλύτερη. Λειτουργεί κάπως εθιστικά, κάνει τους νέους να θέλουν να φτάσουν το επίπεδο των πιο προχωρημένων. Ηδη ανυπομονούν για την Ολυμπιάδα Ρομποτικής του 2017 -Κόστα Ρίκα!
Ο πρόεδρος του Οργανισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Επιστήμης (WRO), Γιάννης Σομαλακίδης, επεσήμανε ότι όλα αρχίζουν από τις βάσεις που αποκτούν οι μαθητές. Μας έδειξε την πίστα όπου θα διαγωνιστούν οι μαθητές Γυμνασίου–δηλαδή τα ρομπότ τους- την άνοιξη του 201 στον Δεύτερο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής. «Είναι μία μαθηματικά άψογη πίστα, η οποία συνδυάζει τη ρομποτική με ένα ιστορικό πρόσωπο διεθνούς αναγνωρισιμότητας, τον Μέγα Αλέξανδρο», εξήγησε. Υπογράμμισε ότι αν θέλουν οι μαθητές να φτάσουν τον χρόνο των Ιαπώνων και των Κορεατών θα πρέπει να αναβαθμίσουν το επίπεδο του προγραμματισμού. Γι’ αυτό και ο οργανισμός WRO στην Ελλάδα θα παραχωρεί χώρο στα κεντρικά γραφεία του για ειδικά εργαστήρια όπου θα προπονούνται οι πιο προχωρημένοι για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.
Για πρώτη φορά θα διεξαχθεί διαγωνισμός για μαθητές Λυκείου. Θεματική: Πράσινη Ενέργεια και Επιχειρηματικότητα. Το πρότζεκτ κάθε ομάδας θα πρέπει να παρουσιάζει ένα ρομποτικό σύστημα το οποίο θα λειτουργεί καταναλώνοντας ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή θα πρέπει να βοηθά στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Αυτή είναι η οδηγία. Τα υπόλοιπα πρέπει να τα φανταστούν οι συμμετέχοντες μόνοι τους. Και, εντάξει αυτά είναι παιδιά Λυκείου. Ας πούμε ότι έχουν προλάβει να συνηθίσουν τις έννοιες της STEM και να σκέφτονται σχεδόν σαν ρομπότ. Αλλά και το πρότζεκτ των μαθητών Δημοτικού, για τον 3ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό δεν είναι απλό. «Οχήματα και μεταφορές του αύριο». Αυτοί ξέρουν σίγουρα καλύτερα από εμάς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου